ניתוח שוק ומתחרים, שלב ראשון בשיווק און ליין
ניתוח שוק ומתחרים, שלב ראשון בשיווק און ליין
כמה מבקרים נכנסים לאתרי המתחרים שלי בחודש? באילו ביטויים המשתמשים שלי בוחרים בכדיי להגיע לאתר שלי? או לאתר המתחרה? איזה תוכן עליי לכתוב על מנת להשיג ולמקסם את הכניסות לאתר שלי? באילו ביטויים כדאי לי לפרסם? והיכן המתחרים שלי מפרסמים? אילו תכנים מתאימים לפייסבוק, לטוויטר, ללינקדין וכדומה? באילו דפים צופים הכי הרבה ולמה? מה ה-CTR של האתר שלי? ושל המתחרים שלי? איך הבלוג שלי? איך אתה תכלס עושה ניתוח שוק ומתחרים?
אלו הם רק מקצת מהשאלות ששואלים אותי מדיי שבוע חברים, סטארטאפיסטים ובעלי אתרים. לרוב אני מנסה לעזור ולענות, מיד לאחר מכן אני שומע את המשפטים הידועים: "איך הגעת לזה?", "מאיפה אתה יודע?", "איך עלית על זה?".
אז על מנת לעזור לחברי בעלי האתרים והסטאטאפיסטים באשר הם, ובכלל לבעלי אתרים ומשווקים און ליין החלטתי לכתוב מקבץ קטן או גדול של פוסטים שיסביר איך אני "מגיע לזה" וכיצד אני מתחיל בכלל לבנות אסטרטגית און ליין כאשר ההתחלה תמיד היא ב- ניתוח שוק ומתחרים. אני כאן לא ייכנס ויסביר כיצד לעשות כל דבר צעד צעד אבל אני מבטיח לתת לכם את הכלים שיעזרו לכם להוציא יותר מהאתר שלכם או מהסטארט אפ שלכם.
הרעיון מאחורי מקבץ הפוסטים הבאים הוא להראות לכם כיצד ניתן לנתח, לצפות ולבקר את הנתונים של המתחרים שלכם ושל האתר\בלוג שלכם על מנת למקסם ולהוציא את מירב התועלת שתעזור לכם לקבל תמונת מצב רחבה ככל האפשר על התחום שלכם אם אתם מתחילים על האתר שלכם אם אתם באוויר ובכלל ניתוח שוק ומתחרים שיעזור לכם הלאה.
חלק מהרעיונות פה אולי יהיו לכם ידועים מראש במיוחד אם אתם באים מעולם ה-SEO, אבל, מחקר מילות מפתח KPI ועוד הם רק קצה הקרחון היום. המטרה שלנו היא להמיס את הקרחון ולהגיע לנפט או לזהב מה שתרצו…. אז נתחיל:
ההתחלה – ניתוח שוק ומתחרים, כיצד מנתחים את שוק האון-ליין שבו אנו עתידים לפעול או כבר פועלים:
קודם כל ניתוח השוק בו אנו עובדים – מתחרים – השוק – מתחרים – השוק – מתחרים.
את ניתוח השוק בו אנו מתכוונים לעבוד או עובדים יש להכיר עד תום ועד מיצוי. חיפוש כללי בגוגל של הביטוי לדוגמא "TRAVEL IND" לא יספיק ועלינו למפות את השוק בצורה הטובה ביותר שאנו יכולים. בין אם זה מגמות בשוק, בין אם זה תקופות, בין אם זה שוק עונתי ובין אם זה נקודות ציון או אירועים חשובים בשוק בעבר, בהווה ובעתיד הכל אנו צריכים לדעת וכמה שיותר יותר טוב.
אחד הכלים שניתן להתחיל איתו הוא google לגוגל יש מספר כלים חינמיים שייאפשרו לכם לקבל מבט כללי על השוק ונקודת התחלה מצוינת למחקר. google trends הוא כלי מצוין לקבל הבנה כללית מה מחפשים ומבמה המשתמשים שלכם מעוניינים בשוק בו אתם פועלים. google think הוא עוד כלי מצוין וחינמי הנותן לכם מבט כללי על השוק שלכם ועל האופציות השיווקיות והפרסומיות בשוק שלכם הן בעבר והן ב-real time. קבלו השראה יצירתית, אינטליגנציה ענפית וגלו את שיטות העבודה הטובות ביותר עבור הסטארטאפ שלכם.
עכשיו שימו לב אולי הכלי החשוב ביותר לכל סטארטאפ מתחיל או קיים, אתר חדש או קיים זה ה- Harvard Business Review. תשאלו עכשיו מה הקשר על מה אתה מדבר… אז אני יסביר. ב- Harvard Business Review אתם יכולים להזמין מחקרים ומקרי מבחן על השוק שבו אתם מעוניינים לפעול או פועלים. תחשבו על זה אתם מקבלים מחקר מושלם על השוק שלכם הנעשה ע"י פרופסורים מובילים מ-HBR. מתוכניות עסקיות ועד מחקרי שוק, מחקרי תוצאות ועוד את הכול אתם יכולים לקבל מוכן ומייד.
ניתוח מתחרים ועוד ניתוח מתחרים. לאחר שיש לנו מבט על השוק שלנו ואנו יודעים מי המתחרים שלנו ישנם מספר כלים שיאפשרו לנו לאמוד את הכניסות או את כמות ה"לקוחות" של המתחרים שלנו, את הצלחותיהם או כישלונותיהם ועוד…
אחד הכלים שאני הכי אוהב הוא compete.com. הכלי נותן לכם מגוון רחב של מידע ונתונים על המתחרים שלכם ועל השוק בו אתם נמצאים כל זאת על מנת לקבל את ההחלטות השיווקיות הנכונות ביותר עבורכם. הדבר הגדול בקומפיט הוא הערכים המספרים של הנתונים המאפשרים לכם לקבל מידע "מדויק" ככל הניתן. קומפיט תומך הן באתרים גדולים והן בבינוניים ונותן הצגה של מגוון רחב של נתונים כגון: מתחרים, התנהגות משתמשים לפי תחומים, אילו אסטרטגיות מצליחות בתחום שלכם ואילו לא, בידקו מה יחסי ההמרה של המתחרים שלכם ועוד.
הכלי הנפוץ ביותר היום בעולם ועוד כלי שכדאי להשתמש בו בחקר מתחרים הוא alexa.com. אחד הכלים להם יש לי אהבה ישנה. אלקסה מאפשרת לכם ללמוד ולקבל נתונים מגוונים על המתחרים שלכם. כלים ותוצאות אנליטיות של המתחרים מוצגים לכם בצורה קלה ופשוטה להבנה. אלקסה לא תיתן לכם מספרים מדויקים אבל תשווה לכם את האתר שאתם מעוניינים בו ביחס לדירוגו באתרים אחרים.
עוד כלי דיי חדש בשוק אבל בפיתוח ישראלי (כבוד!) הוא similarweb.com. המערכת של סימילאר ווב מאפשרת לכם כמעט "הצצה לחשבון האנליטיקס של המחרים שלכם". similar web מאפשרת לכם לראות את הטרנדים המתחרים שלכם, את הדפים המוצלחים שלהם אלו המביאים להם טראפיק גבוה או הפופולאריים ביותר, התחומים המעניינים את המשתמשים של המתחרים\שלכם ועוד.
זהו עד כאן, יש לכם כאן מספיק כלים ורעיונות על מנת לבצע ניתוח שוק ומתחרים בצורה טובה וככל שתסדרו ותארגנו את הנתונים שלכם בצורה טובה יותר כך תוכלו למקסם ולמצוץ את מירב הנתונים והמסקנות. לאחר שעברנו על ניתוח השוק והמתחרים בשלב הבא אני אנסה לפרט קצת על דפים נצפים, תוכן מועדף
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לשיח?אשמח לקבל את תגובתך!